Dr. Millers adviseert

Waarom heb ik een klassieke motorolie nodig voor mijn oldtimer?


 

De toleranties (maatvoering) van de in de klassieke motoren gebruikte onderdelen zijn afgestemd op de destijds gebruikelijke motorolie. Dit was een 20w/50 olie. Deze olie diende om de onderdelen te smeren en om voor een bepaalde afdichting tussen de onderdelen te zorgen.

Tegenwoordig worden er dunnere oliŽn gebruikt, 15w/40 en zelfs 5w/30. De huidige techniek maakt het mogelijk om dergelijke dunne oliŽn te gebruiken. Maar worden deze oliŽn in klassiekers gebruikt, dan is de smering en afdichting niet optimaal.

Dat kan leiden tot een te lage oliedruk, gebrekkige smering of ernstige vervuiling en verdunning van de olie doordat er benzine bij komt. Het levert ook een rumoerige motor op en zorgt voor veel olieverbruik. Daarnaast geeft het veel afzettingen in de verbrandingsruimte door de verbranding van de inde motorolie aanwezige additieven wat weer leidt tot pingelende motoren. Ook leidt het tot een hoger brandstofverbruik en het moeilijker starten van de motor.

Het spreekt voor zich dat bovenstaande factoren leiden tot minder soepel lopende motoren en uiteindelijk tot ernstige motorschade. Het gebruik van de juiste olie voorkomt al deze problemen.

Ook bij een revisie worden onderdelen met dezelfde toleranties gebruikt, anders zouden deze onderdelen niet in de klassieke motor passen. Dit houdt in dat ook voor een gereviseerde motor een 20w/50 klassieke olie de beste keuze is.

Millers Oils verwerkt in haar klassieke motoroliŽn de allerbeste additieven waardoor er behalve voor wat betreft de dikte van de olie eigenlijk geen sprake meer is van een klassieke olie. In de klassieke oliŽn van andere merken zijn deze moderne additieven niet verwerkt waardoor u dan eigenlijk een achterhaald product koopt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VSPe & EPS
Van deze familie is VSPe Power Plus deĎalles-in-ťťn-behandelingí. Het beschermt tegen Ethanol, vervangt lood vervangt en verhoogt het octaan met twee punten. EPS biedt alleen bescherming tegen ethanol en wordt aanbevolen voor gereviseerde klassieke motoren.
 

650 historische racewagens
Racen op Francorchamps is op zich al fantastisch, maar racen met mythische machines als een Ford Mustang Shelby, Porsche 911, McLaren M1C, Austin Healey 3000, Maserati 250, Cooper Monaco, Lotus... is het al helemaal overweldigend!
 

 

Ecomax


De 500 ml flessen zijn goed voor 10 tankbeurten en voegt tot 2 octaan / 4 cetaan toe. Een enkele dosis van extra sterke benzine/diesel Power Ecomax voegt tot 3 octaan / 5 cetaan toe. Leeg de hele fles in de brandstoftank voor het tanken, zodat het grondig mengt met 60 liter brandstof.

 

Raceteam Callum Black terug op het grind
De Britse racecoureur Callum Black en zijn bijrijder Paul Wakely zijn terug op het grind. In Groot-Britannie reden ze de Woodpecker Rally. Met hun Millers Oils Suzuki Swift namen ze meteen de leiding en stuurden ze hun wagen als eerste de weg op.

 

 

Terug naar website Ko de Fouw