Route

 

Sfeerbeelden

 

Contact

 

 

 

Ko de Fouw

Het adres voor uw Peugeot oldtimer / klassieker

 

123 IGNITION    De betere elektronische ontsteking voor uw Peugeot

Het ontstekingssysteem in klassieke auto’s veroorzaakt veel problemen. Na jaren van gebruik raakt de mechanische verdeler versleten en krijgt deze een steeds grotere afwijking. Hoewel vervanging van de standaard contactpunten met een optische of magnetische opnemer een verbetering inhoudt, compenseert het niet de slijtage van het vervroegingmechanisme, de verdeleras  en de lagers in de verdeler.

De 123 Ignition pakt het anders aan. De ontsteking wordt geleverd in een eigen aluminium behuizing. Deze behuizing ziet eruit als de originele ontsteking, er zit alleen een hi-tech computergestuurd ontstekingssysteem in Terwijl alles er origineel uit blijft zien, krijgt u een optimaal ontstekingssysteem waardoor uw auto maximaal zal presteren.

Onderhoudsarme ontsteking

In de 123 ontsteking zijn alle mechanische delen zoals contactpunten, centrifugaal gewichtjes, veertjes, lagers en het vacuüm diagram vervangen door slechts een onderdeel: de centrale as met rotor. De interne elektronica verzorgt de juiste vervroeging en de optimale ontsteekhoek bij verschillende toerentallen. Hierdoor krijgt u bij elk toerental een maximale vonk. De onderdelen die gebruikt worden voor het op tijd zetten van de ontsteking zijn niet aan slijtage onderhevig! Eén keer goed afgesteld, hoeft u zich daar verder geen zorgen over te maken.

Meerdere vervroegingskrommen

Met een kleine schakelaar achter de opening in de bodem van de behuizing kunt u de ontstekingskrommen (curves) voor uw motor kiezen. Eveneens is bij een aantal 123 ignitions de juiste curve voor het overschakelen op gas of bio-ethanol aanwezig. Bovendien kunt u door de vele verschillende ontstekingscurves de 123 ignition voor verschillende motoren toepassen.

Gelijkloop

Gelijkloop is een technologie, normaal alleen toegepast voor formule 1 auto’s, waarbij zeer hoge toerentallen gehaald worden. Deze techniek wordt toegepast in de 123 ignition. De computer kijkt constant naar de hoeveelheid energie die wordt bijgedragen per cilinder. Stel je voor dat de compressie van één cilinder afwijkt ten opzichte van de andere cilinders, dan wordt de rotatie van het vliegwiel minder gelijkmatig. Hierdoor zal ook de rotatie van de nokkenas minder gelijkmatig verlopen. De 123 ignition detecteert dit en verstelt het ontstekingstijdstip per cilinder. Dit resulteert in een gelijkmatig lopende motor die meer vermogen levert en minder snel slijt.

Automatische contacthoek regeling

Een mechanische ontsteking heeft een vaste ontsteekhoek. De bobine heeft een korte tijd nodig  om op te laden. Bij een vaste ontsteekhoek is deze tijd bij stationair lopen te lang waardoor de bobine oververhit kan raken. Bij hoge snelheden kan de laadtijd van de bobine te kort worden waardoor u een zwakkere vonk krijgt en zelfs het bekende ‘ploffen’. De 123 ignition meet de hoeveelheid energie die de bobine instroomt en stelt deze op zo’n manier af dat u de maximale vonk krijgt bij alle toerentallen zonder de bobine te overbelasten. Hierdoor zal de bobine dus nooit oververhit raken. Daarnaast wordt de stroom door de bobine afgeschakeld als de motor stilstaat, ook in deze situatie zal uw bobine dus niet meer oververhit kunnen raken.

De voordelen op een rijtje

·     Meerdere (meestal 16) door de gebruiker in te stellen ontstekingskrommen

·     Vloeiende koppel krommen

·     Aantrekkelijk origineel uiterlijk

·     Lagere uitstoot

·     Beter starten

·     Onderhoudsvrij

·     Eenvoudige montage

·     Variabele contacthoek

·     Minder benzineverbruik

·     Sterke vonk bij alle toerentallen

·     Automatische stroomonderbreking van de bobine

·     Gemakkelijk af te stellen door ingebouwde led